RPH

Tatabahasa: Apitan meN…kan dan meN…i

Mata Pelajaran
:
Bahasa Melayu
Tingkatan
:
3
Masa
:
80 minit
Topik
:
Tatabahasa
Tajuk
:
Apitan men…i dan men…kan
:
Pada akhir pengajaran, pelajar dapat membezakan penggunaan perkataan berimbuhan meN….kan dan meN…i  serta dapat menjawab soalan-soalan tatabahasa  yang berkaitan dengan imbuhan tersebut secara bertulis dalam buku latihan dalam masa yang ditetapkan tanpa rujuk.
 
Strategi Pengajaran
:
Direktif  - latih tubi
 
Penerapan  Nilai
:
i.
ii.
iii.
iv.
Kegigihan
Berusaha
Ketekunan
Bekerjasama
Kemahiran Generik
 
 
:
i.
ii.
iii.
iv.
Mengenal pasti andaian
Membuat pengelasan
Membuat penilaian
Menganalisis
Alat Berfikir : i.
ii.
Soalan dan penyoalan
Mandala ingatan
:
i.
ii.
iii.
Kecerdasan berbahasa
Kecerdasan interpersonal
Kecerdasan intrapersonal
 
Media Pengajaran
:
i.
ii.
 
Carta
Kertas edaran
Pengalaman Sedia Ada
:
Pelajar sudah belajar tentang penggunaan imbuhan meN- di Tingkatan 2.
 

Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Media Pengajaran
Kemahiran Generik
Guru
Pelajar
 
Set Induksi
(5 minit)
 
 
Kesalahan penggunaan imbuhan
 
1.Guru menunjuk ayat-ayat yang mempunyai kesalahan tatabahasa.
2. Guru meminta pelajar membaca dan mengenal kesalahan yang terdapat dalam ayat.
 
 
1. Mencari kesalahan tatabahasa dan membetulkan kesalahan tersebut.
 
Carta 1
(Lampiran 1)
 
KBKK:
Mengenal pasti andaian 
Kecerdasan Pelbagai:
Kecerdasan berbahasa 
Nilai:
Ketekunan
 
Langkah 1
(25 minit)
 
 
Perkataan:
1.hadiah
2.hidang
3.kurnia
4.cucur
5.beri
6.anugerah
 
1. Guru meminta pelajar menggarisi perkataan yang salah.
2. Guru meminta pelajar membetulkan ayat. 
3. Guru mempamerkan Carta 2.
 
1. Pelajar menggarisi perkataan yang salah.
2. Pelajar membetulkan ayat yang salah.
 
Carta 2
(Lampiran 2)
 
 
KBKK:
Membuat pengelasan
Menganalisis
Kecerdasan Pelbagai:
Kecerdasan berbahasa
 
 
Langkah 2
(20 minit)
 
Membina ayat berapitan men…..i dan men…kan
 
1. Guru meminta pelajar membina ayat yang berbeza penggunaannya dalam buku latihan.
2.Guru menentukan ayat yang betul.
 
1. Pelajar membina ayat-ayat dalam kumpulan.
2. Pelajar menulis ayat di papan hitam dan kumpulan lain menentukan jawapan.
 
Buku latihan
 
KBKK:
Membuat penilaian 
Kecerdasan Pelbagai:
Kecerdasan interpersonal
Kecerdasan berbahasa 
Nilai:
Bekerjasama
 
Langkah 3
(30 minit)
 
 
1. Guru mengedarkan kertas latihan.
2. Guru meminta pelajar menjawab tanpa rujuk.
 
1. Pelajar membuat latihan secara individu tanpa rujuk.
 
Kertas latihan
(Lampiran 3)
 
KBKK:
Mengenal pasti
Membanding dan membeza
Membuat keputusan 
Nilai:
Berusaha
Kegigihan 
Kecerdasan Pelbagai:
Kecerdasan intrapersonal
Kecerdasan berbahasa
Hak Cipta Terpelihara © 2011. Powered by Blogger.

Apa pendapat anda mengenai MBMMBI?

SENARAI BLOG

SEARCH THIS BLOG

PENGUNJUNG

Followers