Tatabahasa: Apitan meN…kan dan meN…i
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu | ||
Tingkatan | 3 | ||
Masa | 80 minit | ||
Topik | Tatabahasa | ||
Tajuk | Apitan men…i dan men…kan | ||
Pada akhir pengajaran, pelajar dapat membezakan penggunaan perkataan berimbuhan meN….kan dan meN…i serta dapat menjawab soalan-soalan tatabahasa yang berkaitan dengan imbuhan tersebut secara bertulis dalam buku latihan dalam masa yang ditetapkan tanpa rujuk. | |||
Strategi Pengajaran | Direktif - latih tubi | ||
Penerapan Nilai | i. ii. iii. iv. | Kegigihan Berusaha Ketekunan Bekerjasama | |
Kemahiran Generik | |||
i. ii. iii. iv. | Mengenal pasti andaian Membuat pengelasan Membuat penilaian Menganalisis | ||
Alat Berfikir | : | i. ii. | Soalan dan penyoalan Mandala ingatan |
i. ii. iii. | Kecerdasan berbahasa Kecerdasan interpersonal Kecerdasan intrapersonal | ||
Media Pengajaran | i. ii. | Carta Kertas edaran | |
Pengalaman Sedia Ada | Pelajar sudah belajar tentang penggunaan imbuhan meN- di Tingkatan 2. |
Langkah/Masa (Peristiwa Pengajaran) | Isi Pelajaran | Aktiviti P&P | Media Pengajaran | Kemahiran Generik | |
Guru | Pelajar | ||||
Set Induksi (5 minit) | Kesalahan penggunaan imbuhan | 1.Guru menunjuk ayat-ayat yang mempunyai kesalahan tatabahasa. 2. Guru meminta pelajar membaca dan mengenal kesalahan yang terdapat dalam ayat. | 1. Mencari kesalahan tatabahasa dan membetulkan kesalahan tersebut. | Carta 1 (Lampiran 1) | Kecerdasan Pelbagai: Kecerdasan berbahasa Nilai: Ketekunan |
Langkah 1 (25 minit) | Perkataan: 1.hadiah 2.hidang 3.kurnia 4.cucur 5.beri 6.anugerah | 1. Guru meminta pelajar menggarisi perkataan yang salah. 2. Guru meminta pelajar membetulkan ayat. 3. Guru mempamerkan Carta 2. | 1. Pelajar menggarisi perkataan yang salah. 2. Pelajar membetulkan ayat yang salah. | Carta 2 (Lampiran 2) | KBKK: Membuat pengelasan Menganalisis Kecerdasan Pelbagai: Kecerdasan berbahasa |
Langkah 2 (20 minit) | Membina ayat berapitan men…..i dan men…kan | 1. Guru meminta pelajar membina ayat yang berbeza penggunaannya dalam buku latihan. 2.Guru menentukan ayat yang betul. | 1. Pelajar membina ayat-ayat dalam kumpulan. 2. Pelajar menulis ayat di papan hitam dan kumpulan lain menentukan jawapan. | Buku latihan | Kecerdasan berbahasa Nilai: Bekerjasama |
Langkah 3 (30 minit) | 1. Guru mengedarkan kertas latihan. 2. Guru meminta pelajar menjawab tanpa rujuk. | 1. Pelajar membuat latihan secara individu tanpa rujuk. | Kertas latihan (Lampiran 3) | Membanding dan membeza Membuat keputusan Nilai: Berusaha Kegigihan Kecerdasan berbahasa |